Francie

DNES:

Aktuální ceny benzínu

Ceny PHM ve Francii k 2.6.2021
Bezolovnatý 95 oktanů: 1,447 €.
                        Nafta: 1,375 €.
Kreditní karty jsou všeobecně u čerpacích stanic akceptovány. Ve Francii jsou také automatické čerpací stanice, kde je benzín levnější. Tyto čerpací stanice však většinou akceptují pouze platební karty vydané ve Francii.

Z fotoalba

Francie
GORDES: Ukazatelé směrů na náměstí v tomto městečku v Provence

PARIS: Eifelovu věž není ani nutné představovat...

PARIS: Katedrála Sacré-Ceur

PARIS: Invalidovna z ptačí perspektivy Eifelovy věže

ST. TROPEZ: Pohled z pevnosti na město

Více jak 200 dalších fotografií naleznete ve FOTOALBU.

MAPA WEBU

Cestování po Itálii

Den devátý

Avignon - Fontaine du Vaucluse - Gordes - Village des Bories - Lac de Ste Croix

Ráno se probouzíme okolo sedmé hodiny, sluníčko na obloze dává tušit, že se počasí opět vydaří a ještě před osmou hodinou opouštíme kemp bez jakéhokoliv placení.

Avignon ***

Papežský palác

Přijíždíme do Avignonu a hledáme nějaké vhodné parkování. Bohužel jsme přehlédli bezplatné parkoviště a proto míříme k podzemnímu parkovišti přímo pod Papežským palácem, na které nás navádějí značky.

Zaparkovali jsme auto a na povrch jsme vylezli přímo před Papežským palácem, který se spolu se středověkým středem města zapsáno na seznam Světového dědictví UNESCO. Je krátce před půl devátou a tak je město naprosto prázdné. Procházíme náměstím a vcházíme do zahrady nazvané Rocher des Doms. Odtud je překrásný výhled nejen na město a řeku Rhone, ale především na proslulý avignonský most, který končí uprostřed řeky. Tento most ze 12. století byl v 17. století výrazně poničen, když jej zčásti odnesla řeka. Z původních 22 mostních oblouků se dodnes zachovaly pouze čtyři.

Proslulý avignoncký most

Své vrcholné období prožíval Avignon ne 14. století, kdy zde mělo své sídlo několik papežů. V té době prý ve Francii nebylo žádného jiného města, které by bylo tak veselé, v němž se šlo z jedné slavnosti do druhé. Avignon má dodnes jedny z nejzachovalejších hradeb v Evropě. Ve skutečnsoti však účelem těchto hradeb nebyla obrana města, ale spíše vytyčení městské hranice. Hradby totiž nejsou nikterak mohutné a vysoké.
Vracíme se zpět na náměstí a opět si prohlížíme nádheru a ohromnou vznešenost celého Papežského paláce. Ve skutečnosti se jedná o dva paláce, jejichž základy byly položeny v roce 1334. Interiér je po drancování za Revoluce nezvykle prázdný. Přesto je možné palác navštívit a celý si jej prohlédnout.

Papežský palác

Hned vedle paláce se nachází poměrně prostá románská katedrála Notre-Dame-des-Doms. Její gotická dostavba a další změny nepůsobí nijak rušivě, zaujme však pozalecná olověná Madona tyčící se na vrcholku věže. Touláme se uličkami starého města. Blíží se desátá hodina a město začíná pozvolna ožívat. My jsme však s prohlídkou města skončili opět na placeném parkovišti pod Papežským palácem. Za dvě hodiny parkování jsme zaplatili 3 € a odjíždíme na severní okraj města. Zde uskutečňujeme nákup v místním supermarketu a pokračujeme po okresních silnicích dále.

Papežský palác Papežský palác Papežský palác

Avignon s dálničním mostem na obzoru

Pokračujeme dále venkovem kraje Provence. Projíždíme malými vesničkami. V některých z nich snad kvůli tomu, že byla neděle, probíhaly právě místní trhy. Prodíráme se davy lidí i aut, krokem popojíždíme v koloně a dostáváme se do vesničky nazvané Fontaine du Vaucluse

Fontaine du Vaucluse **

V městečku na vodě se
dochavala řada vodních mlýnů

Projíždíme celým městečkem, než dorazíme na placené parkoviště. Obsluze u vjezdu zaplatíme 3 € a jdeme do města, které je romanticky položené v horách přímo na říčce, která poháněla a dodnes pohání mlýny. Dochovalo se tu tak několik mlýnských kol a dokonce vodní papírna, kterou je možné dokonce navštívit a seznámit se s jejím principem. Procházíme kolem mnohých stánků s nejrůznějším sortimentem, mezi kterým nechybí především levandule, jako typická rostlina, která se v kraji Provence pěstuje.

pramen řeky Sorgue

Pokračujeme dále za městečko asi 300 metrů k pramenu řeky Sorgue, která vyvěrá v zimě a na jaře z hlubokého podzemí až 300 metrů tmavě zelené tůně.

Jak je uvedeno i přímo cestou k pramenu, toto nádherné místo inspirovalo Petrarcu, který v těchto místech složil mimo jiné mnoho ze svých sonetů Lauře.

Asi po dvou hodinách strávených v těchto místech se vracíme opět k autu a odjíždíme dále.

Projíždíme krajem Provence a opravdu nás fascinuje ta spousta sadů se stromy obalenými krásnými červenými třešněmi. Přijíždíme do městečka Coustellet a zde nás zaujalo muzeum levandule. Okolo nalézáme malé pole plné modrých levandulí. Jelikož je však krátce po poledni, je muzeum zrovna v tu chvíli zavřeno. Do čtrnácti hodin, kdy se muzeum opět otevírá, čekat nechceme a pokračujeme dále. Asi po půl hodině jízdy po klikatých silničkách přijíždíme do jedné horské vesničky, která byla postavená přímo na skále a zaujala nás již při svém příjezdu.

Gordes *

Městečko je celé postavené na skále

Přijíždíme na parkoviště, kde platíme okamžitě 3 € a vydáváme se do města.

Gordes je historické městečko rozprostírající se v kopcích Provence uprostřed vápencového pohoří Lubéron. Vesnice je postavena přímo na skále, takže je odsud překrásný výhled do celého kraje. Nahoře na nejvyšším místě obce se nachází hrad, kde se nachází výstava současného francouzského umění. Procházíme se poklidným městečkem a kocháme se výhledem.

Typické uličky Provance

Village des Bories ***

Vesnička je opravdu celá
postavená jen z kamenů

Po necelé hodině opouštíme Gordes a jedeme k nedaleké vesnici Village des Bories. Tato vesnička je natolik ukrytá, že do těchto míst nevede ani kvalitní zpevněná silnice. Dostáváme se sem po úzké cestě, kde by se dvě auta spolu vyhýbala jen velmi těžko. Proto je silnice jednosměrná, opačným směrem je cesta vedena trochu jinudy. Parkování u vesnice je naprosto divoké a nijak neorganizované na volných prostranstvích přímo na skále. Celá vesnice je však obehnána specifickou kamennou zdí a vstup do skanzenu je zpoplatněn. Platíme tedy 5,5 € za každého z nás a vstupujeme dovnitř.

Je to vlastně skanzen obydlí vybudovaných na neolitických principech, z nichž některá byla soudě dle údajů uvedených v jakémsi muzeu ve skanzenu obydlena ještě na sklonku šedesátých let dvacátého století. Dozvídáme se zde také to, jakým způsobem se zde žilo i to, jak probíhala rekonstrukce těchto opravdu zvláštních staveb. Domy jsou zde postaveny jako skládačka z kamenů poslepovaných spolu snad pouze blátem. Stavby byly většinou bez oken a představa bydlení zde mi přijde naprosto neskutečná.

Celá vesnice, kterou volně procházíme a kde můžeme do všech staveb nahlédnout, mi připomíná italské město Alberobello v Itálii, což byla podobná obydlí kmene trulli.

V kamenné vesnici strávíme asi hodinu a vracíme se k autu.

Nyní nás čeká poměrně dlouhá cesta krajem Provence po vedlejších silničkách. Bez zdatné navigátorky a podrobného autoatlasu by jsme se velmi těžko dostávali směrem ke kaňonu řeky Verdon, konkrétně k jezeru Lac de Ste Croix, kde se chceme ubytovat. Naší snahou je také načerpání benzínu, ale při jízdě malými městečky hledáme v nedělní odpoledne jen těžko otevřenou benzínovou pumpu. Když už na nějakou přeci jen narazíme, je to pumpa systému 24/24 h, tedy benzínové čerpadlo bez obsluhy fungující tak, že je nutné do terminálu u čerpadla vložit platební kartu, zadat PIN a teprve potom pumpa vydá benzín. Vzhledem k tomu, že jsme nechtěli platit benzín platební kartou, rozhodli jsme se pokračovat dále.

Horská krajina Provance

Postupně jsme se takto dostali opravdu až k jezeru Lac de Ste Croix, které nás upoutalo svou nádherně zeleně zbarvenou vodou.

Přejeli jsme most a ještě asi pět kilometrů pokračovali podél jezera, až jsme narazili na autokemp. Jmenuje se Camping Des Ruisses a cena za noc je zde 11,1 €. Ubytujeme se, uvaříme něco k jídlu a jdeme spát.

Plánek přjezdu do kempu u Lac de Ste Croix:

Plán trasy Avignon, Fontaine du Vaucluse, Gordes, Village des Bories, Lac de Ste Croix:

Zvětšit mapu

Hledat na francie.tode.cz :

Poslední příspěvky v DISKUSNÍM FÓRU:
Diskusní fórum o Francii
Re: připojení elektrických zařízení v kempech atd.
Anonym - 2023-09-18 23:02:32

V clanku je absolutni pitomost, bezne zasuvky jsou stejne jako u nas,dostali jsme na ne bezplatnou licenci. V kempech se ovsem pouzivaji zasuvky CEE.

Téma: Elektřina
Průjezd Francii
PavelH - 2021-06-20 11:50:36

Dobrý den za 2 týdny se chystam autem směr Bilbao a zajima me průjezd Francii, kterou zvolit cestu dle lepsi prujezdnosti a zda je tam i rozdil v kvalite cesty a ceně poplatků. Na mapach mi to ukazalo dvě cesty. Jedna je kolem Paříže a ta druhá kolem Lyonu. Obě jsou stejně dlouhé ale je tam rozdíl v převýšení terénu. Tak nevím. Děkuji za radu.

Téma: Autem
Francie a jídlo
Honzin - 2016-04-29 09:28:53

Ceny potravin ve Francii, oblíbená jídla, oblíbené restaurace, zkušenosti.